Petrecem ore în şir în traficul infernal al marilor oraşe, iar poluarea atinge cote alarmante. Politicienii nu se înţeleg în legătură cu reducerea noxelor, dar cetăţenii pare că le-au luat-o înainte. Cifrele stau drept dovadă. În Marea Britanie, vânzările maşinilor au scăzut cu 18,2% în ianuarie, cea de-a opta lună de declin. În Europa, scăderea este de 6%, iar în Turcia – de 60%, scrie Business Insider. În România, în tot anul 2018, înmatriculările de maşini noi au scăzut cu 3,3% faţă de 2017, a anunţat zilele acestea Institutul Naţional de Statistică. În timp ce în SUA, înmatriculările au coborât cu aproximativ 10%.
Specialiştii spun că de vină pentru acest fenomen sunt costurile ridicate cu transportul cu maşina personală, dar şi dezvoltarea serviciilor de transport de tip UBER. Preţul mediu al unei maşini noi în SUA , de exemplu, a urcat la peste 33.000 de dolari, sumă pe care multe gospodării nu şi-o permit. De altfel, şapte milioane de americani au întârzieri la plata ratelor pentru maşini, de 90 de zile sau mai mult. Datele sunt surprinzătoare deoarece, spun specialiştii, ani la rândul, americanii au privit maşinile drept parte a identităţii lor culturale.
Moment istoric în industria auto
Situaţia este la fel de rea şi în Marea Britanie, unde sub ameninţarea unui Brexit fără acord, a scăzut mult competitivitatea, spun specialiştii. Ianuarie a fost cea de-a opta lună de declin pe piaţa autoturismelor- cu o scădere de 18%. Alţii spun că nu Brexitul este de vină. În Regat, cererea, dar şi exporturile de autovehicule s-au restrâns încă din anul 2017.
Turcii, însă, au apăsat pe frână şi mai tare. Ţara este în mijlocul unei recesiuni instalate şi pe fondul deprecierii lirei, aşa că cetăţenii nu mai sunt interesaţi de achiziţia unei maşini noi. Vânzările au scăzut în ianuarie cu 60%, iar estimările pe întreg anul 2019 prevăd un declin de 2,9%.
În Zona Euro producţia auto a scăzut în ultimele două trimestre ale anului 2018. Germania, cel mai mare producător din UE, se gândeşte serios să se reorienteze spre autovehiculele electrice. Industria auto germană va investi aproape 60 de miliarde de euro, în următorii trei ani, în maşini electrice şi sisteme automate de condus. În paralel, în SUA, vânzările de maşini au scăzut cu 3% în ianuarie şi cu 1% în februarie.
Până şi în China, a doua mare economie a lumii, cererea de automobile noi a scăzut în ultima vreme. Deşi economia chineză are o creştere anuală de 6%, piaţa auto se comportă ca şi cum ar fi în recesiune, atrag atenţia experţii. Lucrurile sunt cu atât mai grave cu cât vânzările de maşini au efecte majore asupra macro-economiei. Toate acestea – scăderea tranzacţiilor, a înmatriculărilor auto, înlocuirea maşinilor pe combustibil cu cele electrice, dar şi serviciile de car-sharing – sunt semne că ne îndreptăm accelerat spre sfârşitul unei ere în industria auto.