Cel mai mare festival al verii s-a încheiat lăsând în urma sa amintiri plăcute petrecăreților, dar și sume uriașe. Pe lână imagine și distracție, Untold a însemnat și un câștig financiar enorm pentru comunitate, mai exact 45 de milioane de euro. Au câștigat cu toții, de la restaurante, baruri și cafenele, până la proprietari de apartamente, taximetriști și companii aeriene.
Organizatorii estimează că din total participanților, 20% sunt din județul Cluj, 20 % din străinătate, iar restul de 60% venind din toată România. Și anul acesta, au fost prezenți participanți din peste 100 de țări ca, Anglia, Olanda, Franța, Belgia, Austria, Polonia, Ungaria, până la țări exotice cum ar fi Argentina, Brazilia, India, China.
La o prima estimare, din cei peste 370.000 de participanți, cei 300.000 veniți din afara Clujului au cheltuit fiecare în medie, în cele 4 zile, cel puțin 150 euro, pe cazare, transport, restaurante, terase, cumpărături, vizite la muzee etc. La un calcul simplu, acest lucru înseamnă o infuzie de capital în comunitatea clujeana, de peste 45 milioane euro. Acești bani se vor regăsi apoi în impozite și taxe locale, dar și în încasări pentru business-urile locale sau pentru oamenii care au profitat de numărul mare de turiști prezenți, punându-și apartamentele sau casele la închiriat.
Restaurantele şi cafenelele din perimetrul Untold au vândut într-o zi de festival cât într-o lună întreagă. La capitolul mâncare, clătitele au fost vedetele festivalului, iar în privința băuturilor, pe primul loc a fost cafeaua.
” Am vândut undeva la 9000 de produse în cele patru zile. Peste 40 de oameni am avut în stand, la vânzare”, a spus Bogdan Ciocian, managerul unei cafenele.
Mulţi bani s-au dus şi pe cazare. Hotelierii şi oamenii care şi-au închiriat apartamentele au avut doar de câştigat pentru că în unele cazuri preţurile au fost şi duble. “Am avut ocupat hotelul 99% la sută, putem spune că ni s-a dublat profitul în această perioadă, ajungând la 250 de euro pe camera pe noapte. Cea mai scumpă cameră a fost penthouse-ul unde camera pe noapte s-a închiriat cu 2000 de euro” , a declarat Iuliana Popa, managerul unui hotel.
Pentru companiile aeriene din Cluj, luna iulie a fost cea mai aglomerată, dar şi foarte profitabilă. Jumătate dintre biletele de avion au fost rezervate în ultimul moment, aşa că preţul a ajuns şi la 400 de euro de persoană.
Pe lângă invesţiile în Parcul Central şi Cluj Arena, organizatorii vor echipa un spital de copii cu 40 de aparate de aer condiţionat. În total este vorba de 1,5 milioane de lei.
” Pe lângă beneficiile de imagine, şi cei 45 de milioane de euro bani care rămân în comunitate, ne dorim să facem parte din comunitate şi după ce festivalul se încheie. Am început lucrări de înfrumuseţare a parcului central, a stadionului. Investiţia în plan fiind de 1,3 milioane de lei”, a declarat Edy Chereji, director de markteing şi comunicare UNTOLD.
Organizatorii au investit 16 milioane de euro în ediţia aniversară Untold. Cel mai mult au costat onorariile artiştilor. Un DJ cunoscut a primit până la 400.000 de euro, iar un artist precum Robbie Williams, peste 700.000 de euro.
Cluj-Napoca și România au câștigat mult mai mult la capitolul imagine. Se scrie și se vorbește la superlativ în toata lumea, iar toți participanții străini intervievați declară că și-au schimbat total părerea despre România și că au fost impresionați de ospitalitatea clujenilor.