Folosirea trotinetelor electrice a luat amploare în mai multe state europene, inclusiv în România și a devenit o afacere profitabilă pentru cei care le produc sau le închiriază. Însă, un studiu recent arată că acestea poluează mai mult decât un autobuz cu motor diesel standard.
Potrivit technology.org, trotinetele electrice aduc mediului peste 200 de grame de CO2 de-a lungul ciclului lor de viață, reiese dintr-un studiu realizat în cadrul State University din Carolina de Nord. Aproximativ jumătate din emisiile de CO2 ale unei trotinete electrice sunt rezultatul modului în care sunt fabricate aceste dispozitive. Cealaltă jumătate este, însă, corelată cu modul în care sunt colectate în fiecare zi trotinetele electrice ale firmelor de ridesharing pentru a fi încarcate si repuse în circulație spre folosință.
Cercetătorii de la North Carolina State University au efectuat studiul după ce unul dintre ei a observat un autocolant pe o trotinetă pe care scria “călătoria nu a generat emisii de carbon”. Cercetătorii au decis să efectueze o “evaluare a ciclului de viaţă” şi au urmărit emisiile de carbon generate de producţia, transportul, încărcarea, colectarea şi eliminarea trotinetelor electrice.
După o analiza ciclului de viaţă, studiul a constatat că o călătorie de o milă (1,6 km) cu o trotinetă electrică a emis, în general, mai multe gaze cu efect de seră decât o călătorie cu alte mijloace de transport.
“Scuterele dockless produc, în general, mai multe emisii de gaze cu efect de seră per pasager decât un autobuz diesel standard, un moped electric, o bicicletă electrică, o bicicletă (traditională) sau, desigur, o plimbare pe jos”, scrie publicaţia Universităţii americane Massachusetts Institute of Technology ― MIT Technology Review.
În total, jumătate din emisiile de carbon provin din materiile prime şi din procesul de fabricaţie. Cercetătorii au descoperit acest lucru după ce au dezasamblat o trotinetă Xiaomi M365, fabricată în China – model folosit de startup-urile Lime şi Bird. Echipa a cântărit fiecare parte, inclusiv cadrul din aluminiu, piesele din oţel, bateria cu litiu-ion şi motorul electric. Apoi au analizat concluziile unor studii anterioare despre impactul asupra mediului al extragerii, producerii şi livrării materiilor prime.
Cercetătorii spun că pentru a reduce semnificativ emisiile de CO2 în industria de trotinete electrice, companiile de ridesharing ar trebui să încarce scuterele electrice doar atunci când bateriile lor sunt pe terminate, nu în fiecare seară cum se întâmplă în prezent. În acest fel, ar putea fi reduse emisiile de CO2 cu aproximativ 30 de grame de scuter.