- Dr. Travis Bradberry este un expert de renume mondial în studiul inteligenţei emoţionale şi cofondatorul companiei TalentSmart, care oferă servicii de consultanţă atât pentru organizaţii, cât şi pentru persoane fizice care doresc să-şi îmbunătăţească abilităţile profesionale. Potrivit Business Insider, acesta a citat un studiu realizat de psihologii de la Harvard Business School potrivit căruia, la prima vedere, facem judecăți rapide despre alte persoane care răspund la două întrebări primare.
- Subconștient, voi și oamenii pe care îi întâlniți vă întrebați: “Pot să am încredere că această persoană are intenții bune față de mine?” și “Este această persoană capabilă?”
Amy Cuddy este psiholog la Harvard Business School și studiază primele impresii de peste un deceniu. Ea și colegii ei au constatat că la prima întâlnire ne grăbim să punem rapid eticheta în legătură cu capabilitățile unei persoane, dacă aceasta are intenții bune față de noi și dacă poate
fi de încredere. Potrivit cercetării psihologului, 80-90% din prima impresie se bazează pe aceste trăsături.
Adesea, presupunem că competența este cel mai important factor, iar oamenii au tendința să pluseze la acest capitol atunci când întâlnesc pe cineva; cu toate acestea, cercetările realizate de Ami Cuddy arată că încrederea este cel mai important factor. Pentru ca o abilitate precum compentența să conteze, oamenii trebuie să aibă, în primul rând, încredere în tine. Dacă nu există încredere, oamenii nu vor percepe și aprecia competențele tale la adevărata valoare.
Cum să stăpânești arta primei impresii
Întrucât durează doar câteva secunde pentru ca cineva să decidă dacă sunteți de încredere, iar cercetările arată că primele impresii sunt foarte greu de schimbat, presiunea pe care o resimțiti când întâlniți oameni noi este justificat de intensă.
“Dacă persoana pe care încerci să o convingi nu are încredere în tine, nu vei ajunge prea departe, de fapt, ai putea trezi suspiciuni că încerci să manipulezi”, a spus psihologul. Odată ce recunoașteți importanța acestui aspect, puteți prelua controlul asupra primelor impresii pe care le faceți.
Iată câteva sfaturi care vă pot ajuta la următoarea întâlnire:
Lăsați persoana pe care o întâlniți să vorbească mai întâi. Dacă luați imediat cuvântul, veți arăta că doriți să conduceți discuția și asta nu vă va ajuta să construiți un climat de încredere. Încrederea se câștigă atunci când oamenii se simt înțeleși.
Utilizați limbajul corpului într-un mod pozitiv. Ajungi să atragi oamenii doar atunci când ești conștient de gesturile, expresiile și tonul vocii tale.
Puneți telefonul departe. Este imposibil să construiești încrederea și să butonezi telefonul în același timp.
Practicați ascultarea activă. Ascultarea activă înseamnă să vă concentrați pe ceea ce spune cealaltă persoană, în loc să planificați următorul răspuns sau întrebare. Întrebările de urmărire arată că vă interesează ce spune interlocutorul.
Fă-ți tema. Oamenii sunt încântați când știți lucruri despre ei. Nu lucruri complicate, ci informații pe care le-ați adunat de pe pagina lor de LinkedIn sau de pe site-ul companiei. Deși acest lucru nu poate funcționa pentru întâlniri întâmplătoare, este esențial să o faceți atunci când o întâlnire este planificată în prealabil, cum ar fi un interviu de angajare sau o consultare cu un potențial client. Aflați lucruri interesante despre oamenii pe care îi întâlniți sau despre provocările principale ale companiei. Acest lucru subliniază că sunteți responsabil și aveți inițiativă.
Lucrurile mici, la care poate nu vă gândiți uneori, fac ca prima impresie să fie bună, iar crearea unui climat de încredere nu trebuie subestimat. Acum, ar trebui să le amintim și politicienilor de importanța tuturor aspectelor enumerate mai sus!