Studiu: Afacerile de familie se orientează către noile tehnologii

Veniturile totale generate de cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume au crescut cu 9,9% în ultimele 24 de luni, conform clasamentului global- Global Family Business Index 2019 realizat de EY și Universitatea din St. Gallen, Elveția. În același timp, numărul afacerilor de familie din sectoarele bazate pe tehnologie a crescut de la 28% în 2017 la 38% în ediția din acest an. 

În România, multe dintre firmele de familie au ajuns la momentul tranziției de la prima la a doua generație, iar media celor care reușesc tranziția este mai mare în România față de media la nivel global, conform estimărilor noastre.”, arată Alexandru Lupea, Partner, Assurance, EY România.

Pentru prima dată, clasamentul detaliază componența consiliului de administrație și profilul conducerii executive ale afacerilor de familie. Astfel, indicele indică o tendință de creștere a reprezentării persoanelor din afara familiei în consiliile de administrație. 78% dintre acestea nu fac parte din familie. Pe de alta parte,  diversitatea de gen la nivelul consiliilor de administrație încă lipsește. Membrii familiilor sunt, într-o majoritate copleșitoare, bărbați.

În funcție de zonele geografice, Europa se situează pe primul loc, cu 46% dintre cele mai mari afaceri de familie din lume, urmată de America de Nord, unde își au sediul 30% dintre companiile analizate. 

Față de ediția anterioară, indicele a înregistrat creșteri semnificative ale numărului afacerilor de familie din sectoarele bazate pe tehnologie. Astfel, 68 de firme activează în domeniul infrastructurii inteligente (față de 35 în 2017), iar 122 de firme operează în sectorul producției avansate și în cel al mobilității (în comparație cu 103 firme în 2017).

Pe de altă parte, numărul firmelor din domeniul serviciilor financiare a scăzut cu 34% (de la 61 de firme în 2017 la 40 de firme în ediția din acest an a indicelui). De asemenea, numărul firmelor din sectorul produselor de consum și comerț cu amănuntul a înregistrat o scădere cu 22% în acest an.