Secretele unui supermarket. Cum suntem “seduşi” să cheltuim mai mulţi bani. Sfaturi pentru a reduce cumpărăturile inutile

De câte ori nu aţi plecat la supermarket pentru că aveaţi nevoie de lapte şi de ouă şi v-aţi întors cu două pungi pline de cumpărături inutile? Sigur vi se întâmplă măcar o dată pe săptămână. Pentru acest “fenomen” există o explicaţie. Nu sunteţi chiar singurii vinovaţi că nu v-aţi putut stăpâni să exageraţi cu cheltuielile. Strategia de marketing din magazin e responsabilă că v-aţi lăsat “seduşi”. Iată câteva indicii elaborate într-un articol BBC.

Totul stă în prezentarea de la raft

Aranjamentele de la raft pot încuraja sau nu cheltuielile suplimentare. De exemplu, ciocolata. De câte ori nu vi s-a părut că parcă vă strigă de pe raft “ia-mă!, ia-mă!”. Iar dacă adulţii mai reuşesc să se abţină, pentru copii este aproape imposibil.

Ouăle şi pâinea se află mult prea departe de intrare

Ca să ochiţi toate promoţiile şi produsele de care nu aţi avea nevoie în mod obişnuit, alimentele de bază precum pâinea şi ouăle sunt de multe ori aşezate într-un colţ, al supermarketului. Şi nu una lângă alta, ele însele sunt ţinute la distanţă.

Unde sunt plasate promoţiile

Produsele aflate la promoţie, pe care nu le aveaţi pe listă atunci când aţi plecat de acasă, sunt plasate mereu la capătul raionului, ca să fie extrem de vizibile. N-o să le rataţi.

Fructele şi legumele

La intrarea în magazin se află mereu fructele şi legumele, astfel că oamenii le cumpără prima dată, îi cuprinde o stare de bine şi apoi nu se mai simt vinovaţi că aleg şi alte produse mai nesănătoase, pe parcursul plimbării prin supermarket.

Plăteşti două şi primeşti trei obiecte

Oricine vrea să obţină un chilipir, chiar dacă are sau nu nevoie. Însă, dacă înaintea promoţiei “plăteşti două produse şi iei trei” produsele individuale s-au scumpit, nu mai vorbim despre reducere, ci despre păcăleală. Fiţi atenţi la aceste detalii!

Supermarketul îţi seduce simţurile

Mirosul este puternic legat de memorie, scriu specialiştii. Prin urmare, dacă intrăm într-un supermarket unde miroase a pâine proaspătă, s-ar putea să fim tentaţi să luăm şi câteva croissante, cu gândul la weekendul petrecut recent la Paris.

Priveliştea de la raft

Supermarketul îţi oferă un festin pentru privire. Expresia “le-ai mânca din priviri” pare că s-a inventat acolo. De aceea, produsele premium sunt plasate la nivelul ochiului. Cerealele, de exemplu, sunt aşezate în aşa fel încât copiii să le poată observa primii.

Gustă şi apoi cumpără

Pentru pofticioşi nimic nu e mai tentant ca mostrele cu mâncare din supermarket, mai ales că sunt gratuite. Potrivit studiilor, 75% dintre cumpărători gustă din acestea. Strategia încurajează mult vânzările, mai ales că unii se simt datori să cumpere.

Muzica din supermarket, o altă strategie “vicleană”

V-aţi întrebat vreodată de ce supermarketul pare un univers minunat? Cu muzică şi atmosferă de sărbătoare eternă? S-a demonstrat ştiinţific că o muzică lentă încurajează oamenii să stea mai mult în supermarket şi astfel să cumpere mai mult. De asemenea, muzica clasică din magazinele unde se vinde vin îi face pe cumpărători să aleagă sticle mai scumpe.

Cinci sfaturi pentru a cheltui mai puţin

  • Faceţi o listă de cumpărături şi respectaţi-o.
  • Proiectaţi un buget în minte şi nu-l depăşiţi.
  • Cumpăraţi doar cu bani cash.
  • Nu faceţi cumpărături când vă este foame.
  • Încercaţi shopping-ul online.