Aproape fiecare ministru cu clipul său de prezentare! Cam așa poate fi descrisă situația de la Ministerul Turismului, unde Bogdan Trif, care a preluat portofoliului de la Mircea Titus Dobre, a făcut public în această dimineată noul videoclip de promovare a României. Filmul are următorul mesaj: „România, o destinație pentru 365 de zile de vacanță pe an” și cuprinde imagini reprezentative pentru toate formele de turism din ţară, informează instituţia într-un comunicat de presă. În ultimul videoclip de prezentare apar clădiri istorice şi obiceiuri populare, alături de cluburi și festivaluri de muzică. Ilie Năstase este singura vedetă care apare în clip.
Ministerul Turismului a mai realizat, la sfârşitul anului trecut, un film de promovare a turismului cultural şi de city-break. Acel clip a stârnit numeroase reacții în mediul online, după ce mai multe orașe cum af fi Brasov, Cluj Napoca sau Oradea nu au fost incluse în prezentare. În schimb, au fost promovate oraşele Alba Iulia şi Târgu Jiu. Decizia a fost criticată, printre altele, pentru că aceste orașe nu au aeroport. Turiștii străini ajung cu dificultate în zonele promovate în videoclip, în condiţiile în care infrastructura rutieră din România e la pământ. Clipul de promovare a costat 151.130 de lei (TVA inclus).
În acest an, Ministerul Turismului a primit un buget dublu fata de anul 2018. Astfel, instituția va dispune de 73,720 milioane de lei. Bugetul de promovare pe anul 2019 ar trebui să fie 15,1 milioane de lei, însă în niciunul din ultimii doi ani acest buget nu a fost cheltuit. Unul dintre motive ar fi legat de desființarea birourilor de reprezentare turistică internațională, iar altul are legătură cu lipsa unei campanii de promovare susținute a turismului românesc, în special în online. În plus, în ultima vreme, nu a fost lansată nicio campanie importantă media pe marile piețe internaționale și nu a fost încheiată niciun fel de colaborare cu marii turoperatori străini, care puteau să promoveze ofertele turistice românești. Ministrul Turismului, Bogdan Trif a promis însă că anul acesta va fi organizată o campanie de promovare a turismului în afara României.
În aceste condiții, România a reușit să atragă anul trecut în unităţile de cazare doar 2,7 milioane de vizitatori străini. Numărul este mai mare cu un singur procent faţă de anul anterior, arată datele Institutului Naţional de Statistică. Trendul se menține neschimbat, astfel că cei mai mulţi străini care se cazează în România vin în interes de afaceri şi petrec o noapte, cel mult două, în unităţile turistice. România nu reuşeşte astfel să atragă suficienți vizitatori străini și acest lucru se vede cel mai bine în statistici: contribuția străinilor în numărul total de înnoptări este mică, de doar 19%, față de vecinii unguri, de exemplu, unde contribuţia străinilor în total înnoptări este de 47%, potrivit unui raport al Eurostat. Una dintre cauze ar fi aceea că țara noastră nu are un plan concret și eficient de atragere a turiștilor.