Giganţii auto intră în cursa maşinilor electrice. Secrete, costuri şi controverse

Maşinile electrice par să fie viitorul pe piaţa autoturismelor, aşa că marii producători din SUA şi Europa se întrec în idei, proiecte şi alianţe pentru că nu vor să rateze cursa. Germanii de la Daimler, care deja au anunţat că sunt de acord cu strategia guvernamentală împotriva poluării, vor începe aventura vehiculelor electrice cu ajutorul chinezilor de la Geely, scrie Reuters. Noul vehicul electric smart va fi construit la o fabrică din China, iar designul va fi opera celor de la Geely. Termenii financiari ai acordului vor fi finalizaţi până la sfârşitul acestui an, au precizat reprezentanţii celor două părţi, citaţi de Reuters. Principalul rival al lui Daimler, BMW, a dezvăluit recent că merge şi el pe mâna chinezilor. Va construi acolo maşini Mini electrice deoarece costurile de producţie sunt mai mici, iar cererea pentru vehicule este în creştere.

Verde, dar cu ce costuri?

Numărul vehiculelor electrice de pe şoselele lumii creşte rapid. Ultimele date, prezentate de Reuters, arată peste trei milioane de maşini, însă vânzările cresc accelerat cu aproape 75% pe an. Odată cu acestea apar şi controverse, dar şi probleme de etică. Amnesty International vorbeşte despre abuzul asupra copiilor folosiţi la extracţia mineralelor precum cobaltul, din care se fabrică bateriile electrice. Minele de cobalt sunt considerate periculoase pentru sănătatea oamenilor – copii şi adulţi – care lucrează acolo. Tinerii câştigă 1 dolar pe zi şi mulţi suferă deja de boli de plămâni din cauza expunerii la praful de cobalt, spun apărătorii drepturilor oamenilor. Forumul Economic Mondial îşi propune să le ceară companiilor să dezvăluie sursele lor de cobalt. Apple, BMW, Daimler, Renault şi producătorul de baterii, Samsung SDI, au fost deja de acord să publice aceste date.

Maşinile electrice, în cifre

Agenţia Internaţională pentru Energie estimează că vor fi peste 125 de milioane de vehicule electrice în uz până în 2030. Numărul lor se poate dubla dacă guvernele mondiale fac schimbările legislative necesare. După ce nivelul poluării a atins un nivel îngrijorător, China este pe primul loc în lume cu 1,2 milioane de maşini electrice vândute în 2018 – 56% din piaţă. Chinezii deţin, de asemenea, camioane, autobuze şi motociclete electrice. Statele Unite sunt pe locul al doilea, dar cu mult în urmă. S-au vândut 361.000 de maşini electrice, aproape jumătate reprezentând noul Tesla 3. Norvegia vine tare din urmă – 49% dintre maşinile noi vândute sunt electrice sau hibrid. În restul Europei, drumul schimbării va fi unul lung. Italienii, de exemplu, preferă în continuare maşinile pe motorină sau benzină. Doar 0,26% dintre maşinile vândute anul trecut au fost electrice. Şi în Spania, care e producător uriaş, numai 0,5% dintre vânzări reprezintă vehicule electrice.

Nivelul de poluare în China a atins cote periculoase

Doar presiunile guvernamentale pot influenţa schimbarea către transportul verde. Germania va interzice vânzarea maşinilor diesel şi pe benzină din 2030. Marea Britanie, Franţa, Norvegia, Danemarca şi Suedia au anunţat şi ele înainte acelaşi lucru. România încă stă cu frâna trasă şi importă la greu maşinile second-hand, mari poluatoare, tocmai din statele care se se gândesc că vor un aer mai curat pentru cetăţenii lor.