Nicușor Dan și-a exprimat opinia, exclusiv pentru Business Express, în ceea ce privește ridicarea mașinilor parcate ilegal, măsură adoptată de primarul general Gabriela Firea.
De asemenea, Nicușor Dan a vorbit și despre lucrurile bune făcute de Gabriela Firea în timpul mandatului său la Primăria Capitalei, dar și despre greșelile sale care au consecințe grave asupra bucureștenilor.
- Ce părere aveți despre reintroducerea procedurii de ridicare a autovehiculelor parcate ilegal?
Este utilă pentru acele mașini parcate care incurcă transportul în comun, trecerile de pietoni, accesele. Dar, în ansamblu, este o masură populistă care nu rezolvă problema parcărilor din București si poate genera mari abuzuri. Nu rezolvă parcările legale de pe prima bandă a bulevardelor, cele care sugrumă traficul. Este inaplicabilă și mi-e teamă de abuzurile pe care le poate genera pe străzi secundare pe care parchează rezidenții. Este imorală, pentru că sancționează fără să aducă soluții: când transportul comun nu funcționează, când numărul de parcări publice este mult insuficient, este absurd să amendezi. În plus, este ilegală, așa cum bine a spus Avocatul Poporului: nu poți reglementa prin hotărâre de consiliu local activitatea unui organ național, poliția rutieră.
- Ce impact credeți că va avea?
Lucrul cel mai important este că nu rezolvă problema parcărilor. Dacă va fi aplicată selectiv, doar pentru mașinile parcate abuziv, în stații de transport în comun, pe treceri de pietoni, etc, poate avea un impact pozitiv. Dacă va fi aplicată in litera ei, va duce la abuzuri în parcările rezidențiale.
- Susțineți introducerea taxelor în funcție de norma de poluare?
Nu susțin proiectul propus recent de municipalitate. Taxând discriminatoriu într-o zona mică a orașului nu rezolvi problema traficului și a poluării pe care o generează. Pentru a rezolva cele două probleme trebuie luate măsuri sistemice, pe fiecare componentă: lucrări de infrastructură – centura Bucureștiului în primul rând – un sistem inteligent de management al traficului, eficientizarea transportului public și nu în ultimul rând, un sistem coerent al parcărilor publice și rezidențiale.
- Cum ați proceda în problema parcărilor dacă mâine ați fi primarul general?
Obiectivele sunt de a elibera parcările organizate pe prima bandă, de a asigura prin preț un echilibru în parcările publice și în cele rezidențiale. Câteva elemente. Trebuie înregistrate toate locurile de parcare, și publice și rezidențiale, și includerea lor într-un sistem informatic: nu poți să ai o parcare de 30 de locuri cu 10 lei/ora și 500 de locuri de parcare în jur gratuite. Trebuie construite mari parcări la intrarea în oraș și mari parcări ieftine în apropierea zonelor rezidențiale, iar prin politica de preț trebuie incurajată parcarea la o anumită distanță de zonele rezidențiale aglomerate. Trebuie stimulată participarea privaților care au locuri de parcare, de exemplu supermarketurile, în sistemul integrat. Trebuie urmarită respectarea obligației constructorilor de a amenaja locuri de parcare în subteran: sunt mii de locuri de parcare transformate în garsoniere. Trebuie ridicate mașinile care nu mai sunt folosite.
- Puteți să ne spuneți 3 măsuri bune luate de Gabriela Firea? Dar 3 cele mai proaste?
Din păcate, lucrurile bune sunt minore. Principala critică la primarul Firea este că nu a făcut aproape nimic în chestiunile esențiale: infrastructura de transport, managementul traficului, eficientizarea sistemului centralizat, etc.
Trei lucruri bune: achiziția autobuzelor, chiar dacă un caiet de sarcini mai bun ar fi permis achiziția unora mai bune, montarea gardurilor la câteva linii de tramvai, un ritm mai alert la consolidarea imobilelor cu risc seismic, deși departe de ce se laudă primăria că face.
Trei cele mai proaste: intrarea RADET în faliment, sutele de milioane de euro investite în companiile municipale nefuncționale și, în general, dezechilibrarea bugetului de la investiții către chestiuni nesemnificative.