Rețelele de socializare s-au dezvoltat în ultimii ani, iar odată cu ele au luat naștere și influencerii. Acești lideri de opinie din online și-au creat comunități cu sute, mii, sau poate milioane de oameni care nu scapă din ochi nici o mișcare făcută de ei. Astfel, este inevitabil de observat faptul că aceștia se uită la influencerii din social media pentru a-i ghida în luarea anumitor decizii.
Intri pe Instagram și te lovești pe feed de fetele care mănâncă pizza și burgeri, dar care arată ca modelele de la Victoria’s Secret, sau de cineva care are tenul perfect și îți povestește ce produse folosește, dar tu le-ai cumpărat deja și nu s-a schimbat nimic. Pe Youtube găsești vloguri de călătorie din locurile pe care le-ai văzut doar în filme. Însă, foarte multe persoane nu văd dincolo de acele fotografii perfecte, care au trecut prin câteva programe de editare, iar asta naște adevărate frustrări, mai ales în rândul adolescenților.
Este adevărat că internetul are beneficiile sale, însă multitudinea de informații livrate în online pot să fie dăunătoare societății, prin lipsa de selectivitate. “Efectul de turmă” este rezultatul influencerilor care “profită” de vulnerabilitatea celor care îi urmăresc și țin cont de sfaturile pe care aceștia le oferă “gratis”.
Universitatea Twente, din Olanda, a ajuns la concluzia că principala influență a rețelelor de socializare -și a influencerilor-, în special asupra adolescenților, are legătură cu procesul de luare a deciziilor. În era internetului, tendința consumatorului este de a căuta alte păreri în online înainte de a achiziționa un produs.
Un exemplu destul de recent îl reprezintă produsele pentru vindecarea acneei. După ce pe instagram s-a vorbit dspre anumite produse care au făcut minuni pentru o persoană, stocurile farmaciilor s-au epuizat într-o singură zi. Astfel, efectul de turmă și-a făcut apariția. Sute de mii de oameni au achiziționat acele produse, doar pentru că influencerii le-au prezentat rezultatele excelente. Cu alte cuvinte, acesta este marketingul prin intermediul inflencerilor, care se defășoară în cea mai mare parte pe platformele sociale online, predominant prin intermediul micro-influencerilor și a bloggerilor
Mai exact, cu ajutorul influencerilor, brandurile reuşesc să targeteze persoanele care prezintă interes pentru compania lor şi în acelaşi timp, oameni care au încredere în brandul şi în respectivul influencer. Există numeroase metode prin care mesajul unei companii poate fi transmis: uneori influencerii intră în pielea clientului, scriind şi vorbind despre un produs anume, caracteristicile acestuia şi experienţa pe care o oferă.
Când un consumator urmărește un influencer, se implică într-un grup de oameni care la rândul lor fac același lucru, împărtășind aceleași interese și aspirații. De fiecare dată când un consumator cumpără un produs recomandat de influencer, își confirmă în subconștient locul în acel grup social. Astfel, el va fi mai dispus să asculte și să ia în considerare produsele sau serviciile recomandate de influencer. Psihologii au stabilit în urmă cu ceva ani că social media îi poate da individului falsa impresie că este personajul pe care și l-a creat în bula internetului.
Rețelele de socializare prezintă acea “viață roz”, în care totul este perfect, însă viața reală e total diferită față de imaginile perfecte din feed-ul de instagram. Programele de editare și filtrele fac minuni, dar în fața oglinzii și fetele care sunt perfecte în poze, se confruntă cu aceleași probleme ca tine : coșuri, cearcăne, etc. Frumusețea constă în simplitate și originalitate. Imaginează-ți cum ar fi ca toți oamenii să arate la fel, doar pentru că asta prezintă influencerii.