Milioane de oameni o “invită” zilnic în casele şi în vieţile lor pe Alexa, aplicaţia care este un fel de asistent personal virtual, direct de pe telefonul mobil. Dar dacă aţi afla că cineva chiar ascultă solicitările voastre către Alexa, ce părere aţi mai avea? Potrivit unei anchete realizate de Bloomberg, Amazon plăteşte mii de angajaţi din întreaga lume ca să asculte ce spun oamenii atunci când vorbesc cu Alexa. Printre aceştia se află şi doi români, cu biroul în cartierul Pipera din Bucureşti.

Echipa specializată ascultă înregistrările vocilor din case şi birouri, le transcrie, face adnotări sau comentarii şi le retrimite în soft. Compania susţine că aceasta este modalitatea prin care sunt eliminate lacunele de înţelegere a limbajului uman de către Alexa, mai ales în cazul limbajului colocvial, şi o ajută pe aceasta, pe viitor, să răspundă mai bine la comenzi. Pe de altă parte, specialiştii CNBC spun că există o cale de a-i împiedica pe angajaţi să ne asculte, şi anume să dezactivăm opţiunea de a împărtăşi acest tip de informaţii cu Amazon.
Dar să revenim la cei care ne ascultă. Echipa este compusă, potrivit celor de la Bloomberg, din antreprenori şi angajaţi full-time ai Amazon, care lucrează în avanposturi cu sediile din Boston până în Costa Rica, din India până în România. Aceştia au semnat contracte de confidenţialitate, prin care le este interzis să vorbească în public despre programul de muncă. Sub protecţia anonimatului, cei doi angajaţi din Bucureşti, intervievaţi de un reporter Bloomberg, au declarat că muncesc câte nouă ore pe zi şi analizează câte 1.000 de clipuri audio pe tură. Birourile lor se află la etajul trei din clădirea Globalworth din Pipera. Niciun semn exterior nu există care să facă legătura între această clădire şi compania Amazon. Toată munca este făcută cu o discreţie uimitoare.

Munca lor este de multe ori banală. Uneori, însă, cei care ascultă surprind situaţii pe care proprietarii Echo ar prefera să le păstreze doar pentru ei: o femeie care cântă fals la duş sau un copil care strigă după ajutor. Uneori poate fi vorba despre o agresiune sexuală sau despre un act criminal. Cei doi angajaţi români spun că au raportat diverse întâmplări suspecte către bază, dar Amazon le-a spus că nu este treaba companiei să intervină.
În replică la ancheta Bloomberg, Amazon s-a apărat într-un e-mail, fără să nege în totalitate fenomenul: “Noi luăm foarte în serios securitatea şi intimitatea informaţiilor personale ale clienţilor noştri. Noi doar adnotăm o parte foarte mică din înregistrările vocale cu Alexa, ca să îmbunătăţim experienţa clienţilor. (…) Politica noastră înseamnă zero toleranţă faţă de abuzul sistemului. Angajaţii nu au acces direct la informaţii care pot identifica persoana sau contul respectiv. Toate informaţiile sunt tratate cu maximă confidenţialitate, folosim numeroşi factori pentru a restricţiona accesul şi a proteja înregistrările”, a precizat purtătorul de cuvânt al companiei.
Gadgetul Amazon Echo Dot este cea mai simplă implementare a unui Smart Speaker şi integrează asistentul virtual Alexa. Pentru a-l instala, ai nevoie de un smartphone iOS sau Android, de un cont de Amazon şi de un router de Internet. Cu Alexa interacţionezi apoi prin comandă vocală. Alexa află în timp ce preferinţe muzicale ai, la ce oră te trezeşti şi multe altele. Însă cine ascultă şi notează mai departe informaţii personale despre noi, dar mai ales cu ce scop poate nu vom afla niciodată. Ce este cert? Anul trecut, 78 de milioane de Smart Speaker s-au vândut la nivel mondial. Alte câteva milioane de oameni folosesc softul de voce de pe telefoanele mobile pentru a interacţiona cu asistenţi digitali.