Cele mai proaste inovaţii tehnologice ale secolului XXI. Ce modele de business au încălcat

Unele au ieşit prea repede pe piaţă, altele sunt un produs fără cumpărător direct, în timp ce altele sunt de ajutor, dar au cauzat mai multe probleme decât au rezolvat. Lista întocmită de MIT Technology Review include următoarele nume: Segway  Google Glass, votul electronic, criptomonedele, ţigările electronice sau selfie stick-ul.

Ce au aceste inovaţii în comun? Toate au fost construite în secolul XXI, folosind reguli antreprenoriale şi abordări de secol XX. Toate au eşuat pentru că nu au pus clienţii înaintea investitorilor. Nu au reuşit să fie un model sustenabil de business, cred experţii. De ce? Pentru că s-au gândit mai întâi câţi bani să investească, cum să facă profit şi apoi s-au îndreptat spre consumatori.

În prezent, ca să lansezi un start-up trebuie să ieşi afară din birou şi să întâlneşti cât mai mulţi oameni, să le asculţi ideile. Vei investi doar câteva sute de euro, nu milioane, ca în secolul trecut când nu existau Google Adwords, Amazon sau Facebook Pixel. Ceea ce trebuie să faci azi e să testezi oportunitatea noii afaceri. Cum? Vorbeşte cu toată lumea. Azi nu mai e la modă paranoia că cineva îţi va fura ideile. Caută colaboratori pentru proiectul tău, în loc să ţii totul secret. Acest lucru îţi va mări şansele să construieşti ceva de succes, care va prinde pe piaţă. 

Intră în contact cu potenţialii clienţi ca să le afli opinia. Apoi construieşte, măsoară, învaţă. Procesul de a ridica o afacere reprezintă o serie întreagă de experimente în care să construieşti un prototip pe care să îl testezi din vreme. Nu în ultimul rând, o afacere modernă necesită o continuă dezvoltare. Să te gândeşti mereu la următoarea versiune, la următorul pas, să testezi mereu impactul schimbărilor.