Ce despãgubiri primiţi dacã vã întârzie avionul

Un studiu realizat recent de o companie de cercetare de piatã aratã cã aproape 1.200 de zboruri au întârziat cel puţin 45 de minute, în ultimele două luni, în Uniunea Europeană, iar mai mult de o sutã de curse au avut întârzieri mai mari de trei ore. Putini români stiu însã ca prevederile UE din acest domeniu sunt de partea lor.

Astfel, pasagerii pot cere despăgubiri atât pentru zborurile întârziate, cât şi pentru pierderea curselor de legătură. Directiva este în vigoare în România de 12 ani, dar numai 1% dintre pasagerii români ştiu că au dreptul sã fie despãgubiti de compania aerianã în anumite condiţii: în cazul în care avionul întârzie între 45-180 de minute, pentru refuzul la îmbarcare sau dacă zborul este anulat. Clienţii pot cere despăgubiri de la compania aerianã, de la Protecţia Consumatorului sau de la anumite firme specializate.

Studiul mai aratã cã în 80% din cazuri, pasagerii câstigã si sunt despãgubiti. Potrivit regulamentului european, sumele pe care le poti primi ca despãgubire variazã de la 250 pana la 600 de euro per pasager, in functie de cat de mare era distanta cãlãtoriei: 250 euro pentru zboruri pe distante sub 1500 de km, 400 euro pentru zboruri pe distante intre 1.500-3.500 km, 600 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere de min 4 ore) si 300 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere intre 3 si 4 ore). În situaţia în care zborurile de legătură au întârziat din cauza unor evenimente majore, companiile nu oferã despãgubiri, dar sunt obligate să le asigure călătorilor zbor alternativ, cazare sau transfer.