Bucureştiul se chinuie să devină un oraş smart. PMB testează 4 aplicaţii utile în trafic

După ce oraşe precum Alba Iulia, Cluj-Napoca şi Timişoara le-au dat lecţii oficialilor bucureşteni despre ce înseamnă un oraş smart, adică modern şi orientat spre cetăţeni, Primăria Capitalei s-a hotărât, în sfârşit. A lansat primele patru aplicaţii mobile: infoSTB (transport public), Parking, Social alert și Trafic alert. Prima aplicație se referă la informații privind circulația mijloacelor de transport în comun, a doua este pentru plata online sau prin SMS a parcărilor, a treia pentru a reclama problemele din trafic, iar ultima pentru a sesiza persoanele aflate în dificultate. Toate sunt în faza de testare, deocamdată, iar cetăţenii sunt cei care vor decide dacă trebuie optimizate.

Aplicaţiile pot fi instalate pe telefoanele mobile cu sistem de operare iOS sau Android şi utilizate gratuit. Primăria Municipiului Bucureşti descrie astfel cele patru aplicaţii:

InfoSTB – Ajungem împreună la destinaţie

Aplicaţia permite călătorului să găsească o rută optimă în Bucureşti folosind transportul public în comun şi informaţiile aferente acelei rute: staţiile STB şi localizarea mijloacelor de transport, împreună cu datele depre timpii de aşteptare şi de parcurs, dar şi să vizualizeze pe hartă traseul fiecărei linii STB în parte.

De asemenea, utilizatorul aplicaţiei are posibilitatea ca, după iniţierea unei anumite rute, să vadă în timp real mijlocul de transport aşteptat ori să primească o “alertă de coborâre” înainte de ultima staţie de pe traseul ales.
Aplicaţia foloseşte datele transmise de echipamentele GPS/GSM4G instalate pe 1.440 de mijloace de transport în comun.

Parking Bucureşti

Aplicaţia oferă posibilitatea identificării parcărilor publice gestionate de Primăria Capitalei. Pentru fiecare parcare identificată, aplicaţia afişează: denumirea parcării, numărul total al locurilor de parcare, numărul de locuri de parcare libere (caracteristică în curs de optimizare). Utilizatorii pot vizualiza tariful orar pentru parcare, pot accesa traseul spre respectiva parcare şi pot efectua plata pentru parcare, fie online (cu card bancar), fie prin SMS.

Fiecare utilizator poate înregistra una sau mai multe maşini în aplicaţie, iar atunci când se apropie finalul perioadei pentru care a plătit parcarea, primeşte o notificare în acest sens. Manualul de utilizare a aplicaţiei este disponibil în secţiunea “Termeni şi condiţii”. Utilizatorul poate vizualiza lista de maşini aferente contului său, data la care a fost introdusă fiecare în aplicaţie şi are posibilitatea de a elimina din listă.

Trafic Alert Bucureşti

Bucureştenii pot utiliza aplicaţia pentru a semnala, direct către Primăria Capitalei, neregulile întâlnite pe traseu: parcaje neregulamentare, drum în lucru nesemnalizat, semafor nefuncţional, groapă carosabil, groapă trotuar, indicator degradat, lucrări civile pe carosabil, etc. Cetăţenii pot trimite şi fotografii de la faţa locului. Sesizările vor fi preluate în call-centerul dedicat, mai spune PMB.

Social Alert Bucureşti

Utilizatorul care doreşte să semnaleze existenţa unui caz social introduce tipul sesizării, adresa, şi date despre persoana vizată – categorie (bărbat, femeie, copil, familie), grad de mobilitate, dacă este însoţită sau nu şi alte informaţii relevante. Solicitările ajung la DGASMB pentru soluţionare, iar utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza, în cadrul aplicaţiei, stadiul fiecărei solicitări trimise de el în parte (noi, în lucru, soluţionate).
Categoriile de sesizări ce pot fi semnalate sunt: persoane adulte fără adăpost, persoane cu handicap, tineri peste 18 ani care nu mai fac parte din sistemul de ocrotire a copiilor fără familie, vârstnic în situaţii de risc ridicat, femei victime ale violenţei.