Analiză Bloomberg: Cât costă de fapt Brexitul pentru britanici și restul lumii. Cifre și riscuri


Marea Britanie și Uniunea Europeană se află aproape de un divorț și există o preocupare extrem de mare cu privire la cum ar urma să arate cea mai grea formă a Brexit-ului – una fără acord, adică o ieșire brutală a Regatului Unit din UE. Marea Britanie ar ieși brusc din piaţa unică şi uniunea vamală. Varianta nu este deloc pe placul mediilor economice. Totodată, nu va exista o perioadă de tranziție sau vreun plan care să vizeze relația viitoare a Marii Britanii cu UE. Scenariul acesta a fost luat în calcul de luni bune, însă pe fondul incertitudinilor Parlamentului britanic, UE a pregătit un set de măsuri în cazul unui ,,no deal”.
Fără acordul de retragere, Marea Britanie ar pierde accesul fără taxe vamale la cel mai mare bloc comunitar din lume, revenind la regulile comerciale negociate în 1995 de către membrii Organizației Mondiale a Comerțului. Acest lucru ar putea însemna introducerea tarifelor pentru exporturile din Regatul Unit către UE – care se comportă ca un impozit pe bunuri – împreună cu un control vamal. Un Brexit ,,fără înțelegere” a fost comparat cu “deplasarea în jos a unei mașini la viteză maximă, de la treapta cinci până la prima”, notează Bloomberg.

Marea Britanie se va supune altor reguli

Regatul Unit este deja parte a Organizației Mondiale a Comerțului și va rămâne astfel după plecarea sa din UE. Deci, dacă Marea Britanie va părăsi blocul comunitar fără un acord, pe viitor, va tranzacționa în termeni agreați de OMC. Unii parlamentari din Regatul Unit cataloghează acest lucru ca un dezastru pentru economia britanică, în timp ce alții spun că Marea Britanie ar putea să încheie înțelegeri comerciale mai bune cu alte națiuni. OMC, care are sediul la Geneva, supraveghează un set de termeni de referință pentru comerțul cu bunuri și servicii. De asemenea, OMC monitorizează modul în care țările pun în aplicare acorduri comerciale și ajută la soluționarea litigiilor comerciale internaționale.

Bunurile și serviciile, supuse tarifelor negociate de OMC

Bunurile și serviciile nu ar mai beneficia de un tratament fără scutiri de taxe și fără tarife între Marea Britanie și cele 27 de state rămase ale UE. Ar urma să fie supuse tarifelor negociate de OMC. Blocul comunitar primește 48% din exporturile de mărfuri din Regatul Unit, iar schimbarea ar putea aduce costuri, documente și controale care nu au existat de zeci de ani. Tarifele pentru mărfurile care intră în UE din Marea Britanie vor fi diferite pentru diferite produse, însă rata medie a tarifului UE este de 3%. Iată câteva exemple:

  • Alimentele: Ratele tarifare ale națiunii celei mai favorizate în UE sunt de 11,1% pentru bunurile agricole, 15,7% pentru produsele de origine animală și 35,4% pentru produsele lactate.
  • Finanțe: companiile financiare din Regatul Unit ar pierde drepturile UE de “pasaport” care le permitea până acum să comercializeze produse și servicii în orice țară din blocul comunitar fără a trebui să înființeze o sucursală acolo.
  • Automobile: Producătorii de automobile britanici s-ar confrunta cu un tarif de 10% pentru toate exporturile de automobile către UE. Aceste taxe ar putea să depășească 5,7 miliarde de euro pe an și să crească prețul mediu al unei mașini britanice vândute în UE cu 3 000 de euro pe mașină, potrivit datelor Societății britanice de producători și comercianți de automobile, citate de Bloomberg.

Ce se va întâmpla cu mărfurile care trec frontiera Irlandei de Nord?

Prețurile vor crește pentru anumite importuri europene, inclusiv pentru alimente, mașini și textile. Guvernul britanic a căutat să evite creșterile bruște ale prețurilor, iar pe 13 martie a oferit un plan temporar care se întinde pe o perioadă de 12 luni pentru reducerea tarifelor la 87% din importurile de mărfuri din UE, cu excepția celor deja acoperite de un acord comercial bilateral. Cu toate acestea, unele bunuri europene se vor confrunta cu cotele și tarifele din Regatul Unit pentru a proteja industriile britanice sensibile în fața concurenței. În conformitate cu proiectul de propunere al guvernului, tarifele din Regatul Unit privind importurile UE pentru anumite mărfuri ar crește în felul următor:

  • Automobile: introducerea unui tarif de 10%.
  • Haine și lenjerie: O taxă nouă de 12 procente.
  • Porțelan: un tarif de 12%.

Poate Marea Britanie să beneficieze de celelalte acorduri comerciale ale UE?

În plus, Marea Britanie ar impune cote de import pentru carne de vită, miel, pește, păsări de curte și porcine.Guvernul Regatului Unit a spus că, în timpul planului temporar de 12 luni, nu va impune taxe de import pentru mărfurile care trec din Irlanda în Irlanda de Nord pentru a evita noi controale și controale la frontiera respectivă. O astfel de mișcare se poate desfășura în detrimentul unei reguli OMC care le cere guvernelor să impună reglementările lor “într-un mod uniform, imparțial și rezonabil”.

Marea Britanie ar putea pierde continuitatea relațiilor comerciale cu multe dintre cele 71 de națiuni care au încheiat acorduri comerciale preferențiale cu UE- inclusiv Canada, Japonia, Coreea de Sud și Turcia. Marea Britanie se află în discuții pentru a-și schimba participarea la aceste acorduri. Până în prezent, guvernul britanic a obținut acorduri pentru a-și proteja relațiile comerciale bilaterale după Brexit cu Chile, Insulele Feroe, Israel, Palestina, Elveția și diverse națiuni africane. Dacă nu reușește să negocieze alte acorduri, tarifele OMC vor fi cele care se vor aplica probabil bunurilor și serviciilor britanice exportate în țările respective. De exemplu:

Japonia poate introduce un tarif de 12% pentru ceaiul britanic și o taxă de 19% pentru malț. Canada poate impune un tarif de 6,1% pentru mașinile britanice și o taxă de 25% pentru navele de dragare. Coreea de Sud poate introduce un tarif de 20% pentru lichiorul britanic.

Cum ar putea un Brexit fără acord să perturbe economia britanică?

În absența oricăror acorduri tranzitorii, exportatorii britanici vor fi nevoiți să obțină noi certificări UE – un proces care ar putea dura șase luni sau mai mult. Amenințarea că vor exista mari întârzieri a declanșat un plan pentru a transforma o autostradă din apropierea portului Dover într-o zonă specială pentru camioane. Uniunea Națională a Fermierilor a declarat că întârzierile la inspecțiile la frontieră ar putea avea un impact “catastrofal” asupra agriculturii britanice. Banca centrală a Marii Britanii a anunțat, pe 28 noiembrie, că un Brexit care încheiat fără negocieri cu UE, ar putea, în cel mai rău caz, să scadă produsul intern brut al Marii Britanii cu 8% în decurs de un an.

Totodată, ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană fără niciun acord Brexit va genera coloane de vehicule în punctele vamale, în condiţiile în care securitatea cetăţenilor europeni va fi prioritară, a afirmat Pierre Moscovici, comisarul UE pentru Afaceri Economice şi Financiare, Taxe şi Vămi. Aproximativ 11.000 de vehicule tranzitează zilnic Eurotunelul dintre Franţa şi Marea Britanie. Autorităţile din ţările UE estimează că timpul de verificare a documentelor la punctele vamale dintre blocul comunitar și Regatul Unit va creşte cu 40-50% în cazul producerii unui Brexit fără acord.