Dacă aveţi deja o mică afacere, ştiţi că şansa voastră este comerţul online, dar mai ştiţi, de asemenea, că vă este foarte greu să concuraţi cu Amazon. Compania controlează aproape jumătate din piaţa americană de retail online. În Europa, chiar dacă nu este prezentă pe toate pieţele, influenţa sa este uriaşă. Mai ales în Germania şi în Marea Britanie.
![](https://i0.wp.com/businessexpress.ro/wp-content/uploads/2019/03/AMAYON-BUN.jpg?resize=439%2C292&ssl=1)
Nu ar fi neapărat o problemă pentru micile business-uri, dacă Amazon le-ar oferi acestora cu adevărat un loc unde să se conecteze cu clienţii, scriu specialiştii de la Bloomberg. Dar Amazon şi-a creat propriile etichete ale produselor care concurează cu ofertele comercianţilor independenţi de pe platforma sa. Economiştii au observat comportamentul celor de la Amazon de-a lungul timpului şi ne spun ce au constatat. Compania are tendinţa să se folosească de roadele muncii micilor producători şi introduce produsele cele mai vândute, sub marcă proprie, obţinând astfel o parte din câştigurile totale. Obiceiul nu e însă unul nou în piaţă. Este o tactică veche folosită de supermarketuri şi hipermarketuri. De exemplu, Mega Image are produsele marcă proprie 365, Carrefour are produsele sale, Kaufland a lansat de curând “Spice & Soul” şi “Liv&Bo”, prima sa marcă proprie de obiecte și accesorii de design interior.
Cum îşi ţine Amazon concurenţa departe, dar se foloseşte de ea din plin
Mai nou, tehnologia le-a dat platformelor online uneltele necesare pentru a concura cu furnizorii proprii. Una dintre aceste unelte este căutarea. Clienţii caută produse folosind funcţia internă a Amazon. Comercianţii independenţi pot încerca “să fure” de la concurenţă, de regulă, cumpărând plasare de produse în rezultatele căutării pentru un brand rival. De exemplu, când cineva caută mâncare de câini de la Purina, ar putea să vadă o reclamă pentru firma concurentă, mai puţin cunoscută, Kibbles ‘n Bits. Dar ce face Amazon? Compania nu le permite altor comercianţi să concureze în acest fel cu produsele sale. Sigur aţi observat că dacă veţi căuta un produs marca Amazon, veţi vedea numai acest produs şi nimic altceva. Situaţia se schimbă radical, însă, dacă veţi căuta un alt brand. Atunci s-ar putea să vedeţi un produs Amazon promovat chiar în capul listei. În prezent, Amazon experimentează o funcţie care include în mod automat produsele proprii în orice căutare.
Şi acesta nu este singurul avantaj pe care îl are în era digitală. Amazon, de asemenea, colectează date cruciale despre vânzări şi marketing, pe care poate alege să nu le împărtăşească cu un alt comerciant. Desigur, orice alt retailer online poate proceda la fel, însă când vine vorba despre online, Amazon este, de departe, alegerea majorităţii. Iar asta poate împinge platforma să deţină monopolul, să fie acel învingător care ia tot. Şi asta şi pentru că le-a impus comercianţilor să nu poată vinde mai ieftin pe alte platforme. Aşa că cine vrea să-şi vândă produsele online trebuie să fie pe cea mai mare platformă, Amazon, şi să joace după regulile acesteia.
Posibile soluţii pentru a învinge monopolul Amazon
Specialiştii spun că una dintre abordări ar fi să se identifice practicile anticoncurenţiale ale Amazon şi să fie stopate, aşa cum încearcă autorităţile europene în cazul schimburilor ilegale de date. Altă soluţie ar fi să existe competiţie în cadrul comerţului online. O alternativă radicală ar fi să destrami Amazon, spun economiştii, sau o soluţie mai blândă – impunerea unui regim care nu discriminează. Oricum, pentru ca micile afaceri să supravieţuiască în era digitală, este nevoie ca economia online să nu mai permită politici de genul “învingătorul ia tot.”