Gigantul american Google a dedicat 10 ani unui studiu, cu numele de cod “Proiect Oxigen”, ca să afle ce calităţi te fac să fii un bun manager, un lider pe care oamenii să îl urmeze cu încredere. Plecând de la premisa că “oamenii părăsesc managerii, şi nu companiile”, Google a încercat de la an să le dezvolte managerilor săi acele competenţe care să-i facă din ce în ce mai buni. Din 2008 şi până acum, sarcinile liderilor au evoluat odată cu evoluţia companiei. Iată lista, la zi, cu cele 10 calităţi necesare ca să fii un manager extraordinar.
- Managerul este un bun antrenor. El evită să cadă în capcana de a rezolva imediat fiecare problemă care apare. Mai degrabă, foloseşte aceste momente ca pe nişte lecţii de viaţă. Un manager bun ghidează echipa şi împărtăşeşte informaţii doar la momentul potrivit, lăsându-şi subordonaţii să câştige experienţă valoroasă între timp.
- Dă putere echipei şi nu se ocupă de lucruri mărunte. Toată lumea urăşte un micromanager, un şef care să se ocupe de lucruri mărunte, eventual de aprovizionarea cu hârtia igienică în instituţie sau cu bârfele dintre subordonaţi. Un bun lider le dă oamenilor suficientă libertate să exploreze idei noi şi să-şi descopere propriul stil de lucru.
- Îşi arată preocuparea pentru succesul şi bunăstarea echipei. Într-o echipă cu un mediu sănătos, orice membru se simte în siguranţă să-şi asume riscuri. Oamenii trebuie să se simtă încrezători că nimeni din echipă nu îi va pedepsi şi nici nu îi va face de râs, dacă recunosc o greşeală sau dacă pun o întrebare proastă.
- Este productiv şi aplecat spre rezultate. Managerii buni folosesc inteligenţa emoţionala pentru a motiva oamenii din jurul lor şi a-i ajuta să înţeleagă care le e potenţialul.
- E un bun comunicator – ascultă şi împărtăşeşte informaţii. Liderii grozavi ştiu să comunice sincer şi nu se feresc să dea feedback negativ, dacă e necesar, însă într-un mod constructiv şi uşor de înţeles.
- Are o viziune/strategie clară pentru echipa sa. Managerii buni informează şi echipa despre strategie, aşteptările sale trebuie să fie realiste, iar fiecare membru al echipei să-şi cunoască bine rolul în atingerea obiectivelor.
- Are abilităţi tehnice importante. Un şef excelent înţelege modul în care funcţionează fiecare subordonat, iar dacă este mutat într-un alt departament trebuie să petreacă timp să afle ce face fiecare. Aşa va câştiga respectul oamenilor.
- Sprijină dezvoltarea în carieră. Adevăraţii manageri investesc în oameni şi le oferă diverse opţiuni, fiind conştienţi că nu toată lumea doreşte să aleagă acelaşi drum. De asemenea, nu ţin în loc oamenii pentru câştigul lor personal.
- Colaborează cu alte departamente din cadrul companiei. Un bun lider nu se conduce la job după modelul “noi versus ei”, ci are abilitatea de a vedea imaginea de ansamblu, muncind pentru binele întregii companii.
- Ia decizii importante. Un manager grozav ia decizii grele şi se asigură că fiecare membru al echipei înţelege motivele care stau la baza acestor decizii.